Jumaat, 20 April 2012

KONSEP 4P POLIS DIRAJA MALAYSIA (PDRM)

KONSEP 4P POLIS DIRAJA MALAYSIA (PDRM)

  • 1. Protective
  • 2. Performance and outcome oriented
  • 3. Proactive
  • 4. People oriented

Protective

Seorang pegawai polis hendaklah bersikap protective dan pelindung kepada semua lapisan masyarakat. Semangat (spirit) ini sebenarnya tersirat di dalam peruntukan Seksyen 3(3) Akta Polis 1967, di mana peranan polis adalah untuk menjaga keselamatan, ketenteraman dan sebagai penguatkuasa undang-undang. Sebagai pelindung, PDRM seharusnya mampu menanam keyakinan kepada orang ramai dan seterusnya berupaya untuk mendapatkan penghormatan, sanjungan dan dihargai oleh masyarakat.

Performance and Outcome Oriented

Bakti seorang pegawai polis hendaklah berteraskan kepada keupayaan untuk melaksanakan tugas yang terbaik dan berprestasi tinggi. Menjadikan integriti sebagai amalan dan berpegang kepada motoTegas, Adil dan Berhemah. Demikian itu, organisasi berupaya untuk menjana hasil yang bermutu berasaskan kepada:

a. Penetapan sasaran (Target setting)

b. Petunjuk IndeksPrestasi (KPIs)


c. Pencapaian berperingkat yang boleh diukur (Milestone)


d. Keberhasilanberkualiti (Quality results)


Proactive

Menyedari cabaran semasa yang sentiasa berubah-ubah dari sudut senario politik, sosial, ekonomi dan sebagainya, maka PDRM perlu bersifat proaktif,kreatif dan inovatif dalam perlaksanaan semua bentuk tugas kepolisan.

People Oriented

Sejajar dengan konsep Gagasan 1 Malaysia, di mana モRakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakanヤ,maka segala urusan dan tugas adalah semata-mata untuk kesejahteraan rakyat.


MATLAMAT MASKOT " HARIMAU BIRU " PDRM

Matlamat Maskot " Harimau Biru " PDRM adalah :

  • Lebih mesra bersama rakyat & melihat PDRM sebagai figura Badan Berkuasa & sahabat yang boleh di percayai
  • Mempunyai kesedaran & berpegetahuan yang mantap mengenai fungsi & peranan PDRM
  • Melihat PDRM sebagai inspirasi untuk berhemah, bertanggungjawab dan berintergriti tinggi untuk menjadi yang terbaik
  • Menghormati PDRM sebagai agensi penguatkuasa undang-undang negara yang dipertanggungjawab untuk menjaga keamanan, ketenteraman dan keselamatan negara
"Harimau Biru: menjadi harapan kepada kesinambungan kehadiran PDRM dalam kehidupan seharian rakyat Malaysia dan sentiasa mengekalkan minat masyarakat terhadap PDRM

Ahad, 15 April 2012

Menara Satu Bukit Aman Manifestasi Kemajuan PDRM

MENARA SATU BUKIT AMAN MANIFESTASI KEMAJUAN PDRM
  
“… Mengambil kira kepada kemajuan teknologi komunikasi dan negara tidak lagi terpisah dari batasan sempadan, maka PDRM perlu mengubah budaya kepada tanda aras transformasi. Penjenayah telah menukar modus operandi melalui pendekatan informasi teknologi yang tinggi, maka warga PDRM juga perlu mencegah, mengesan dan menangkap penjenayah melalui kolaborasi ‘man, machine and science’…” – Ketua Polis Negara
Bukit Aman, 12 April - Seiring laungan transformasi kerajaan, diperhalusi dengan penyerapan elemen 4P, 3C dan sebagainya telah menjadi penggerak dalam memperkembangkan sayap PDRM ke seantero dunia sebagai satu agensi penguatkuasaan undang-undang yang disegani.

Ironi dengan pencapaian ini, YAB Dato’ Sri Mohd Najib bin Tun Haji Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia pada hari ini telah menyempurnakan Upacara Perasmian Bangunan Menara 1 Bukit Aman – ‘menara bongsu’ yang turut merupakan mercu tanda baharu di Ibu Pejabat Polis Diraja Malaysia, Bukit Aman.

Dalam ucapan Ketua Polis Negara hari ini, beliau menjelaskan manifestasi keberhasilan pembangunan ini juga melalui penambahan struktur fizikal seperti bangunan Menara 1 di samping perasmian Pusat Saringan Kesihatan Bukit Aman dan Taska PDRM Bukit Aman.

Ini juga turut membalas sorotan ungkapan YAB Perdana Menteri pada 2 April lalu; ‘Kita dambakan sebuah negara yang memiliki prasarana asas yang moden yang dapat dinikmati semua warga Malaysia dan kita impikan sebuah negara di mana persekitarannya sejahtera daripada jenayah’.

“Pemesatan pembangunan terus dipacu kerajaan daripada bangunan kayu Bluff Road Hill Police Station, kemudiannya beralih ke bangunan empat tingkat- sekarang dikenali sebagai Kompleks Tiga seterusnya ditambah dengan bangunan baru Menara Dua yang pada suatu masa dahulu merupakan mercu tanda struktur tertinggi di Kuala Lumpur dan kini, Menara Satu Bukit Aman.

Berita selanjutnya sila layari www.rmp.gov.my

Selasa, 3 April 2012

Majlis Penyerahan Pondok Polis Gerbang Malam


IPOH – 02 April 2012. Bertempat di Gerbang Malam, Ipoh telah berlangsung Majlis Perasmian dan Penyerahan Pondok Polis oleh Yang Berbahagia Dato’ Haji Roshidi bin Haji Hashim, Datuk Bandar Ipoh kepada Ketua Polis Perak

YDH SAC Dato’ Pahlaw
an Zakaria bin Yusof, Pemangku Ketua Polis Perak mengucapkan syabas dan tahniah kepada Majlis Bandaraya Ipoh khususnya Yang Berbahagia Dato’ Haji Roshidi bin Haji Hashim, Datuk Bandar Ipoh di atas daya usaha dan komitmen membina pondok polis dalam membantu pihak PDRM Kontinjen Perak bagi mengurangkan kadar jenayah.

Majlis pada pagi ini adalah satu strategi laut biru (Blue Ocean Strategy) di antara Polis DiRaja Malaysia Kontinjen Perak dan Pihak Berkuasa Tempatan khususnya Majlis Bandaraya Ipoh kerana mengambil inisiatif untuk membina pondok polis ini yang akan membantu menjayakan aspirasi Majlis Bandaraya Ipoh untuk menjadikan Bandaraya Ipoh sebuah bandaraya yang selamat. Selain itu juga, penubuhan pondok polis ini juga membolehkan masyarakat lebih dekat dengan PDRM dan segala permasalahan dan maklumat dapat di salurkan dengan lebih cepat dan efektif

Turut hadir Yang Berbahagia Dato’ Haji Abdul Rahim bin Md. Ariff, Setiausaha Bandaraya Ipoh, Supt. Ahmad Termizi bin Abd. Haq, Timbalan KPD (Pentadbiran) Ipoh, Pegawai-pegawai kanan dan anggota polis serta masyarakat setempat.



KEMBARA BERBASIKAL POLIS BERSAMA MASYARAKAT

Banting Sempena Program Kembara Basikal PDRM Kontinjen Kedah Bersama Masyarakat Tahun 2012

Untuk Maklumat Lanjut Sila Hubungi :

WAN ROSLAN : 019 -4801341
MOHD FAISAL : 019-4444693
YUSOF : 013-4594989 

 
 

©Copyright 2011 Galeri PDRM | TNB