TAHUKAH ANDA !!! MAKNA LAMBANG PDRM

Sabtu, 1 Januari 2011 10 comments
Lambang PDRM yang digunapakai sekarang mempunyai signifikan dan pengertian tersendiri. Bulan bintang melambangkan Islam sebagai Agama Rasmi Negara. Kalimah Allah melambangkan unsur keimanan sebagai wadah kedaulatan Agama Islam. Mahkota mencerminkan bahawa Pasukan Polis Diraja Malaysia sentiasa menjunjung tinggi kesucian Islam dan kebesaran Allah, serta merupakan satu penghormatan kepada DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong di atas pengurniaan gelaran "Diraja" kepada Pasukan. Keris melambangkan Semenanjung Malaysia. Parang Elang atau Kelewang melambangkan negeri Sabah dan Sarawak. Harimau melambangkan keberanian dan ketangkasan dalam menghadapi cabaran musuh. Bunga padi melambangkan makanan asasi serta kemakmuran negara. Motto "POLIS DIRAJA MALAYSIA" menunjukkan ketinggian semangat serta keazaman anggota Pasukan.

Bulan dan bintang

Bulan dan Bintang melambangkan Islam sebagai agama rasmi negara ini.

Mahkota

Mahkota melambangkan yang pasukan Polis Diraja Malaysia sentiasa menjunjung tinggi kesucian Islam dan kebesaran Allah, serta merupakan satu sanjungan kepada Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong diatas pengurniaan gelaran "Diraja" kepada pasukan. PerkataanAllah dan Muhammad melambangkan Tuhan Yang Maha Esa dan Rasulullah Saws.jpg sebagai pesuruh-Nya, juga melambangkan Islam sebagai agama rasmi negara dan keimanan dalam pasukan PDRM yang sanggup berjuang demi menegakkan maruah negara, bangsa dan agama Islam serta sanggup berkorban diri.

Keris dan parang

Keris melambangkan Semenanjung Malaysia. Keris merupakan senjata yang digunakan oleh pahlawan-pahlawan dan pendekar-pendekar Melayu di zaman purbakala. Ia mula dicipta selepas bermulanya zaman logam dan asalnya direka oleh bangsa Arab sebelum menular ke seluruh Kepulauan Nusantara (terdiri daripada kepulauan Indonesia, Malaysia, Thailand, Myanmar dan Filipina) dan ia juga turut digunakan pahlawan dari empayar Hindu Majapahit yang berasal dari Indonesia (ketika itu agama Islam belum tersebar luas ke seluruh tanah Indonesia dan Malaysia) serta Siam. Parang Tradisional atau Kelewang melambangkan Negeri Sarawak dan Sabah dan ia melambang semangat kepahlawanan kedua-dua negeri yang berbilang bangsa iaitu Dayak, Dusun, Bajau, Kadazan serta Melayu Brunei.

Kepala harimau

Kepala Harimau melambangkan kegagahan, keberanian dan semangat juang pasukan PDRM dalam menghadapi segala ancaman musuh. Sebelum ini, PDRM menggunakan kepala Singa sebagai lambang keberanian pada 16 September 1963 iaitu gelaran baru yang diberi selepas pembentukan Malaysia selepas kemerdekaan sehinggalah pada 15 Mei 1994, ia digantikan dengan kepala harimau sebagai lambang rasmi kerajaan Malaysia.

Bunga padi

Bunga padi melambangkan makanan asasi rakyat Malaysia serta kemakmuran negara.

Moto

Moto Polis Diraja Malaysia menunjukan ketinggian semangat serta keazaman anggota pasukan.
Comments
10 Comments

10 comments:

  • Tanpa Nama berkata...

    Hi smo...sya kje as pvr,bru je dpat pgilan tuk temu duga intrvw konst polis wanita..mta2 lulus..pray fr me yar...!!:-)

Catat Ulasan

Share

Followers

 

©Copyright 2011 Galeri PDRM | TNB