PROGRAM TRANFORMASI KERAJAAN (GTP) - PENGLIBATAN PDRM DALAM BIDANG KEBERHASILAN UTAMA NEGARA (NKRA) MEMBANTERAS RASUAH
Pada
tahun 2010, YAB Perdana Menteri Malaysia Dato' Sri Mohd. Najib bin Tun
Haji Abdul Razak telah memulakan Program Transformasi Kerajaan (GTP),
program yang nekad untuk mentransformasikan secara radikal cara bekerja
Kerajaan agar dapat menghasilkan penyelesaian sebenar bagi isu-isu
sebenar agar Kerajaan bersama dengan rakyat dapat mara ke hadapan dengan
langkah yang teguh sebagai sebuah Negara. Keseluruhan program ini
adalah berlandaskan premis bagi komitmen Kerajaan di bawah sepanduk
1Malaysia "Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan". Terdapat enam (6)
tonggak atau Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) dalam GTP
berdasarkan perhatian rakyat yang paling mendesak dan perubahan yang
mampu memberikan keberhasilan besar yang pantas tetapi realistik. Enam
(6) tonggak utama NKRA tersebut adalah:-
1. Mengurangkan Jenayah;
2. Membanteras Rasuah;
3. Mempertingkat Pencapaian Pelajar;
4. Meningkatkan Taraf Kehidupan Isi Rumah Berpendapatan Rendah;
5. Mempertingkat Infrastruktur Asas Luar Bandar; dan
6. Mempertingkat Pengangkutan Awam di Bandar.
NKRA Membanteras Rasuah adalah salah satu
daripada (6) Bidang Keberhasilan Utama Negara di dalam Program
Transformasi Kerajaan (GTP). Tujuan NKRA Membanteras Rasuah dibangunkan
adalah untuk membendung gelombang rasuah yang menurut tanggapan, melanda
masyarakat Malaysia. Berdasarkan skor dan kedudukan Malaysia dalam
Indeks Persepsi Rasuah (Corruption Perception Index - CPI) Transparency International (TI)
dalam tempoh satu dekad yang lalu, telah menunjukkan persepsi negatif
dalam komuniti perniagaan antarabangsa dan pakar-pakar negara terhadap
Negara Malaysia iaitu mencatatkan peningkatan dalam CPI secara
beransur-ansur di negarakita ini. Kedudukan skor Malaysia dalam carta
CPI yang menunjukkan kemerosotan daripada 5.0 pada tahun 2001 kepada 4.4
pada tahun 2010 mencerminkan perihal wujudnya peningkatan gejala rasuah
di negara ini. Jadual 2 menunjukkan kedudukan dan skor CPI Malaysia
berbanding negara-negara lain hasil tinjauan yang dijalankan oleh Transparency International -CPI bagi tempoh 2001 hingga 2010.
Walaupun
kita seringkali membuat penafian terhadap skor persepsi rasuah yang
diperolehi hasil tinjauan yang telah dijalankan oleh TI, Kerajaan tetap
menyahut seruan orang ramai dengan menjadikan usaha membanteras rasuah
sebagai satu daripada prioriti utamanya dengan menjadikan NKRA
Membanteras Rasuah di bawah GTP.
Tahun
|
Kedudukan Malaysia
|
Skor - CPI
|
Jumlah NegaraDikaji
|
2001
|
36
|
5.0
|
91
|
2002
|
33
|
4.9
|
102
|
2003
|
37
|
5.2
|
133
|
2004
|
39
|
5.0
|
146
|
2005
|
39
|
5.1
|
159
|
2006
|
44
|
5.0
|
163
|
2007
|
43
|
5.1
|
179
|
2008
|
47
|
5.1
|
180
|
2009
|
56
|
4.5
|
180
|
2010
|
56
|
4.4
|
178
|
Jadual 2: Kedudukan dan skor CPI Malaysia Oleh Transparency International bagi tempoh 2001 hingga 2010.
Sehubungan itu, pada tahun 2010, tiga
sub-bidang telah dikenal pasti dalam NKRA Membanteras Rasuah dalam
menangani isu-isu rasuah selain menambahbaik persepsi terhadap rasuah di
Malaysia (mengikut skor CPI dan tinjauan Global Corruption Barometer oleh Transparency International) seperti yang ditunjukkan dalam Jadual 3 iaitu:-
Jadual 3 : Aspirasi Kerajaan dan Tiga Sub-Bidang NKRA Membanteras Rasuah.
i. Penguatkuasaan Undang-Undang Dan Agensi Pengawalseliaan (Regulatory and Enforcement Agencies)
Persepsi
negatif terhadap agensi penguatkuasa dan pengawalseliaan boleh
ditangani dengan memastikan bahawa rasuah tidak mempengaruhi para
pegawai dan agensi-agensi ini serta menghalang mereka daripada
menjalankan tugas dan kewajipan mereka dengan berkesan. Lima (5) agensi
penguatkuasa utama yang bertanggungjawab dalam Sub-Bidang Keberhasilan
NKRA Membanteras Rasuah adalah Polis DiRaja Malaysia (PDRM), Suruhanjaya
Pencegahan Rasuah (SPRM), Kastam Diraja Malaysia (KDRM), Jabatan
Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Jabatan Imigresen Malaysia (JIM). Ia
berikutan agensi tersebut merupakan agensi kerajaan yang mencatat
bilangan kes rasuah tertinggi di bawah siasatan SPRM.
PDRM,
sebagai agensi penguatkuasa yang utama di negara ini begitu komited
dalam melaksanakan inisiatif-inisiatif NKRA Membanteras Rasuah
seterusnya berazam untuk memperbaiki dan seterusnya menambahbaik imej
PDRM di mata rakyat. PDRM menghadapi cabaran yang amat tinggi dalam
membendung persepsi negatif rakyat terhadap PDRM dalam isu rasuah. Ini
adalah berdasarkan kepada hasil tinjauan yang telah dijalankan oleh Transparency International dalam Global Corruption Barometer (GCB) sepertimana dalam Jadual 4 mengenai
persepsi rakyat terhadap tahap penglibatan agensi-agensi kerajaan dalam
isu rasuah, kedudukan Polis (PDRM) berada di tangga yang teratas iaitu
memperolehi skor yang paling tinggi jika dibandingkan dengan agensi yang
lain sejak tahun 2004 sehingga tahun 2010 (tahun 2008 dan 2009 tiada
tinjauan dijalankan terhadap Polis). Skor GCB bagi (1) adalah paling
tidak ada aktiviti rasuah manakala (5) adalah paling banyak aktiviti
rasuah.
Jadual
4 : Kedudukan Polis Mengikut Persepsi Rakyat Terhadap Penglibatan
Agensi-Agensi Yang Dianggap Tinggi Terlibat Di Dalam Aktiviti Rasuah
Dari Tahun 2004 Sehingga 2010.
ii. Perolehan Kerajaan (Projects and Procurement)
Objektif dalam Sub-Bidang ini adalah untuk mengurangkan salah tadbir
dalam proses perolehan Kerajaan, Indeks Akauntabiliti Perolehan
(Procurement Accountability Index) telah diwujudkan dan kemajuannya
diukur menerusi bilangan Kementerian yang memperolehi skor 90%. Selain
itu, ianya juga adalah untuk mewujudkan ketelusan, keadilan dan
kesaksamaan serta akauntabiliti lebih baik dalam penganugerahan dan
pelaksanaan kontrak.
iii. Rasuah Besar
Pelaksanaan
dalam Sub-Bidang "Rasuah Besar (Grand Corruption)" yang dimaksudkan
dalam Jadual 3 adalah untuk meraih semula keyakinan orang ramai dengan
meningkatkan keberkesanan, pendakwaan dan hukuman terhadap rasuah,
tumpuan diberikan kepada peratusan perbicaraan rasuah yang berjaya
diselesaikan dalam tempoh setahun dan bilangan orang yang disenaraikan
dalam pangkalan data SPRM yang mengandungi pesalah yang disabitkan.
Selain itu, ianya juga adalah untuk menepis persepsi negatif rakyat
bahawa tindakan undang-undang dalam jenayah rasuah hanya diambil
terhadap 'ikan bilis' manakala 'jerung (big fish)' (kalangan individu
yang berpengaruh atau berkuasa) terlepas daripada hukuman atau hukuman
yang dikenakan pula dilihat tidak memadai bagi mereka yang mempunyai
kuasa dan pengaruh.