Pasukan Gerakan Am - PGA

Jumaat, 23 April 2010 42 comments

Pasukan Gerakan Am (PGA) merupakan salah satu daripada cawangan Polis Diraja MalaysiaPDRM bagi mengendalikan operasi yang bersifat punitive dengan tujuan untuk memberi tekanan terhadap sebarang bentuk pakatan bersenjata, kegiatan-kegiatan subversif, pemberontakan dan ancaman yang berlaku di dalam negara Malaysia. Pasukan ini bersifat ‘highly mobile’ dengan kebolehan bergerak dalam apa juga keadaan persekitaran. (PDRM). Pasukan ini merupakan elemen tempur

 Sejarah Penubuhan

Anggota Jungle Squad semasa operasi menentang pengganas komunis semasa darurat.
 
Pasukan Gerakan Am yang dulunya dikenali sebagai Pasukan Polis Hutan telah ditubuhkan sejak 58 tahun yang lalu. Keperluan bagi penubuhannya adalah ekoran peranan besar yang dimainkan oleh PDRM dalam menerajui perjuangan menentang insurgensi yang dilancarkan oleh pengganas komunis semasa Darurat 1948 – 1960 dan 1969 – 1989. Penubuhannya adalah sebagai tindakbalas dan memenuhi keperluan pasukan polis di dalam merealisasikan strategi peperangan sekatan menyeluruh terhadap gerila komunis menerusi Rancangan Briggs. Rancangan Briggs yang dikuatkuasakan pada 1hb Jun 1950 oleh Sir Harold Briggs adalah menjadi satu titik permulaan terhadap dasar pembesaran pasukan polis yang drastik dimana antara lain menyaksikan satu unit khas ditubuhkan dan dilatih khas dalam taktik peperangan gerila bagi menangani insurgensi yang dilancarkan oleh gerila komunis itu. Pasukan ini memberi tumpuan khusus dalam taktik peperangan gerila malah sangat efektif sekiranya digerakkan dalam jumlah keanggotaan yang kecil. Diawal penubuhannya, ia dikenali sebagai ‘Jungle Squad’ yang kemudiannya ditukar kepada ‘Jungle Company’ sebelum disusun semula pada tahun 1953 dengan nama baru – Pasukan Polis Hutan (PPH). Penyusunan semula yang dilakukan itu adalah bertujuan menetapkan dan menentukan garis panduan kepada peranan-peranan yang harus dijalankan oleh anggota-anggota PPH antaranya seperti dikehendaki membekalkan keanggotaan bagi kubu-kubu hutan (jungle fort), membekalkan anggota bagi tugas operasi menentang pengganas komunis di kawasan sempadan Malaysia – Thailand dan juga untuk menjalankan operasi-operasi tertentu dalam rangka keselamatan Persekutuan Tanah Melayu. Semasa konfrontasi melibatkan ketenteraan antara Malaysia-Indonesia, pasukan ini turut melibatkan diri bersama pasukan tentera Persekutuan Malaysia dan British dalam mencegah penyusupan pasukan-pasukan tentera Indonesia pimpinan Presiden Soekarno di kawasan Sabah dan Johor. Didalam hal ini, kemahiran dan kewibawaan yang telah dipamirkan oleh pasukan ini tidak boleh dipertikaikan lagi.

Fungsi

Peranan utama pasukan ini sejak ditubuhkan adalah bagi menyediakan satu pasukan simpanan khas bertujuan untuk menghadapi dan menindas semua jenis ancaman dalam bentuk ketenteraman awam, aktiviti subversif, keganasan atau pemberontakan bersenjata yang berlaku dalam negara selain menyediakan bantuan kepada polis daerah untuk memelihara undang-undang dan ketenteraman awam. Ia juga berperanan untuk membantu pasukan tentera didalam operasi menentang gerila komunis dan pemberontak-pemberontak bersenjata serta menghapuskan penyusupan musuh kedalam negara ini.

Persenjataan

Data Senjata
Pistol/Revolver Senapang Patah Submesingan Raifal Penembak Tepat Mesingan Grened
Browning Hi Power Remington M870 HK MP5A2 Colt M16A1 Colt M16A2E3 FN MAG HK 69
Glock 17 Remington M1100 HK MP5A3

HK 11A1 M79
Glock 19



M60E2 M203
HK P9S




Grened M67
Rev. Smith & Wesson .38




Bom Berkuasa Tinggi
Sig Sauer P226




Gas Pemedih Mata
Sig Sauer P228












Steyr M-9





Yavuz 16 Compact





Penugasan PGA

Anggota PGA semasa operasi dikawasan penempatan orang asli.
 
Pasukan Gerakan Am diaturgerak, dilengkapkan dan dilatih khusus untuk sedia melaksanakan tugas semasa aman dan darurat. Antara tugas semasa aman meliputi tugas mencari dan memusnahkan penjenayah yang bergerak atau bersembunyi di hutan belantara, meronda sempadan, pantai, pulau-pulau di perairan negara dan kewasan yang terpencil, luas dan kurang penduduk bagi tujuan menghalang sebarang bentuk kemasukan secara haram dan memberi perlindungan keselamatan kepada rakyat yang terasing di pendalaman. Ia juga membantu Polis Cawangan Tugas Am didalam tugas-tugas mengawal ketenteraman awam, pencegahan jenayah, mengepung dan memeriksa rumah – bangunan dan semasa penugasan yang memerlukan keanggotaan yang ramai. Semasa darurat pula, ia akan ditugaskan bagi menjalankan operasi menindas pemberontakan bersenjata dan subversif di dalam negara, memberi perlindungan kepada pusat-pusat kediaman dan perindustrian serta tempat-tempat penting dan strategik dari serangan pengganas dan pemberontak bersenjata, menjalankan operasi menyekat makanan dan bekalan daripada jatuh ketangan musuh dan membantu Angkatan Tentera Malaysia didalam menghapuskan musuh dalam negara.
Walaupun pada dasarnya PGA disusun, dilengkapkan dan dilatih terutamanya untuk peranan para-militeri di hutan rimba dan kawasan luar bandar, tetapi ia juga berkebolehan dalam membantu atau menjalankan tugas di pekan dan bandar. Ini kerana setiap anggota PGA telah dilatih dan didoktrinkan sebagai anggota polis biasa terlebih dahulu sebelum ia boleh diterima sebagai seorang anggota PGA. Anggota tersebut dikehendaki menjalani dan menamatkan kursus asas peperangan hutan dengan jayanya sebelum disahkan menjadi seorang anggota infantri PGA. Ini bermaksud seorang anggota infantri PGA bukan sahaja berfungsi sebagai seorang anggota infantri tetapi boleh juga ditugaskan untuk melaksanakan penugasan anggota polis tugas am sekiranya diperlukan. Didalam keadaan dimana ketenteraman negara terancam, PGA pada lazimnya akan menjalankan tugas sepertimana yang dijalankan oleh pasukan tentera. Statusnya sebagai salah satu cawangan dalam Polis DiRaja Malaysia juga agak unik kerana dalam keadaan-keadaan tertentu dimana aturgerak oleh pasukan tentera mungkin boleh menimbulkan ketegangan atau provokasi, PGA akan dikerahkan untuk mengambilalih kedudukan-kedudukan strategik Malaysia di sempadan. Selain itu juga, PGA turut membekalkan unit-unit pencegah rusuhan (PORU) yang terlatih apabila diperlukan bagi membantu penugasan Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU). Ini kerana setiap anggota PGA turut dilatih bagi penugasan mencegah rusuhan. Sekalipun berupaya memberikan bantuan yang pelbagai dalam penugasan kepolisan, tetapi bagi memastikan bahawa mutu pasukan ini kekal sebagai satu pasukan yang terlatih khusus dan sedia diaturgerak dalam tempoh singkat maka tugas-tugas yang dijalankan oleh pasukan ini dihadkan kepada tugas bantuan khas, darurat dan luar biasa. Selain itu juga, pasukan ini berkebolehan untuk diaturgerak dalam semua situasi dan keadaan muka bumi selain berkebolehan melaksanakan tugas peperangan khas (special warfare) di hutan, perairan dan bandar serta suasana pertempuran jarak dekat (CQB) selain kemahirannya didalam peperangan gerila (CIW).

Organisasi

Pasukan ini ditubuhkan dalam formasi Briged, Batalion, Kompeni, Platun dan Seksyen yang boleh dikerahkan didalam sebarang operasi untuk jangka masa panjang sama ada secara bersendirian ataupun bersama-sama dengan pihak tentera.

Kawasan Markas PGA

Senarai Batalion, Kepakaran dan Ibupejabat
Batalion Kepakaran Ibu Pejabat
Batalion 1 PGA Pasukan Khas Ulu Kinta, Perak
Batalion 2 PGA
Kulim, Kedah
Batalion 3 Senoi Praaq Pengesan Bidor, Perak
Batalion 4 PGA
Cheras, Kuala Lumpur
Batalion 5 PGA
Simpang Renggam, Johor
Batalion 6 PGA
Bakri, Muar, Johor
Batalion 7 PGA
Kuantan, Pahang
Batalion 8 PGA
Pengkalan Chepa, Kelantan
Batalion 9 PGA
Kuala Terengganu, Terengganu
Batalion 10 PGA
Sibu, Sarawak
Batalion 11 PGA
Kuching, Sarawak
Batalion 12 PGA
Miri, Sarawak
Batalion 14 PGA
Tawau, Sabah
Batalion 15 PGA
Sandakan, Sabah
Batalion 16 PGA
Kota Kinabalu, Sabah
Batalion 17 PGA
Lahad Datu, Sabah
Batalion 18 PGA Pengesan Keroh, Pengkalan Hulu, Perak
Batalion Khas 19 PGA Kawalan Rapat VVIP Cheras, Kuala Lumpur
Batalion Khas 20 PGA Petugas Lapangan Terbang KLIA, Sepang

Briged PGA

Terdapat 5 buah Briged PGA di seluruh Malaysia dan setiap Briged diketuai oleh seorang pegawai berpangkat Senior Assistant Commissioner II (SAC II) sebagai Komander. Jumlah batalion dibawah kawalan dan perintah setiap Komander Briged PGA berbeza berdasarkan keperluan. Briged Utara, Sabah terdiri daripada 4 buah batalion. Briged Tengah pula terdiri daripada 5 buah batalion, manakala Briged Tenggara dan Sarawak terdiri daripada 3 buah batalion. Setiap Briged PGA juga turut dianggotai oleh 1 skuadron perisai.

Batalion PGA

Terdapat sejumlah 20 buah batalion PGA di seluruh Malaysia dan pemerintahan bagi setiap batalion PGA diketuai oleh seorang Pegawai Pemerintah berpangkat Superintendent (Supt). Setiap batalion PGA terdiri dari 3 Kompeni infantri dan 1 platun mortar.

Senoi Praaq

Senoi Praaq yang bererti 'Orang Perang' merupakan sebahagian daripada keanggotaan Pasukan Gerakan Am (PGA), PDRM. 2 daripada 18 batalion PGA adalah merupakan Batalion Senoi Praaq. Sebilangan besar keanggotaannya adalah terdiri dari penduduk peribumi suku kaum Orang Asli. Ditubuhkan pada tahun 1957 dengan fungsi sebagai ‘trekker’ selain memainkan peranan besar sebagai penghubung kepada masyarakat Orang Asli di pendalaman. Senoi Praaq juga dihormati kerana kepakaran mereka dalam menjejak pengganas komunis semasa darurat. Diawal penubuhannya, pasukan ini juga turut mendapat latihan daripada Pasukan Special Air Service (SAS), United Kingdom.

Tiger Platoon

Dengan pemisahan Batalion 69 Komando yang kini membentuk Pasukan Gerak Khas daripada Pasukan Gerakan Am, maka satu unit baru ditubuhkan dalam PGA iaitu Tiger Platoon. Platun ini ditubuhkan khusus bagi melaksanakan tugas-tugas khas, covert dan overt operation serta SAR. Satu platun Tiger Platoon ditempatkan bagi setiap batalion PGA di seluruh Malaysia.

Penugasan Masa Kini

Sejak ditubuhkan, organisasi yang bersifat para militeri ini telah mencapai banyak kejayaan terutamanya dalam menumpaskan pemberontakan bersenjata oleh pengganas komunis, mengawal rusuhan dan kegiatan lanun di negara ini. Apabila termetrainya perjanjian persetujuan menamatkan perjuangan bersenjata oleh PKM dengan Kerajaan Malaysia dan Thailand di Haadyai, Thailand pada 2hb Disember 1989, maka tugas menentang insurgensi oleh pasukan ini juga turut berakhir. Dengan berakhirnya ancaman komunis, PDRM telah menggubal semula fungsi utama penugasan PGA. Penugasan pasukan ini kini tertumpu kepada usaha menjaga keselamatan di sempadan dan perairan negara, ancaman pencerobohan Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI), aktiviti rompakan di laut, penyeludupan, anti pengganas, ketenteraman awam, mencari dan menyelamat (SAR) dan pencegahan jenayah. Keanggotaan pasukan ini juga turut dikecilkan. Berkuat kuasa pada 20 Oktober 1997, Pasukan Polis Hutan telah ditukar namanya secara rasmi sebagai Pasukan Gerakan Am. dengan keanggotaannya kini terdiri dari 20 buah batalion dibawah 5 buah Briged di seluruh Malaysia.

Operasi

  • 1948 - 1960 - Ketika darurat, PPH terlibat dalam menjaga keselamatan dan gerakan ofensif ke atas insurgensi komunis.
  • 1963 - 1966 - Pasukan ini turut berganding bahu bersama pasukan tentera dalam menghadapi gerakan Ganyang Malaysia oleh tentera Indonesia semasa konfrontasi.
  • 1968 - 1989 - PPH terlibat dalam memburu pengganas komunis sebelum PKM meletakkan senjata pada tahun 1989.
  • 1969 - PPH bersama pasukan tentera terlibat dalam menjaga keselamatan semasa rusuhan kaum pada 13 Mei, 1969 di Kuala Lumpur.
  • 2001 - PGA membantu skuad anti-pengganas Pasukan Gerakan Khas memburu Mat Komando, ketua kumpulan penjenayah Gang 13 sebelum beliau terbunuh dalam kejadian berbalas tembak di dalam pondok di Kampung Hujung Keton, Pendang, Kedah.
  • 2007 - PDRM menghantar seramai 136 pegawai dan anggota PGA Briged Sarawak ke Timor Leste. Briged ini akan menyertai Misi Bersama PBB di Timor Leste, ditugaskan sebagai unit pengaman.
Comments
42 Comments

42 comments:

  • Tanpa Nama berkata...

    I believe what you said was very reasonable.
    But, what about this? what if you typed a catchier title?
    I ain't saying your content isn't good., however
    what if you added something that makes people want more?
    I mean "Pasukan Gerakan Am - PGA" is kinda boring.
    You ought to look at Yahoo's home page and note how they create news headlines to get viewers interested. You might add a video or a related picture or two to get people interested about everything've got to say.
    Just my opinion, it would bring your posts a little livelier.


    My webpage :: flower shop jobs edmonton
    Also see my site - http://demo.Paganfriends.co.uk

  • Tanpa Nama berkata...

    With havin so much written content do you ever run
    into any problems of plagorism or copyright violation? My website has a lot of unique content I've either created myself or outsourced but it seems a lot of it is popping it up all over the web without my agreement. Do you know any techniques to help reduce content from being ripped off? I'd definitely appreciate it.


    Here is my homepage :: www.deloops.com

  • Tanpa Nama berkata...

    Oh my goodness! Awesome article dude! Thank you so much,
    However I am encountering issues with your RSS.
    I don't know the reason why I can't subscribe to it.
    Is there anybody else getting the same RSS
    issues? Anybody who knows the solution can you kindly respond?
    Thanks!!

    my blog - golf in kissimmee

  • Tanpa Nama berkata...

    Hello! I'm at work browsing your blog from my new iphone 4! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Carry on the great work!

    my blog :: Hyperguide.Org

  • Tanpa Nama berkata...

    I am really impressed with your writing skills
    as well as with the layout on your blog. Is this a paid theme or
    did you modify it yourself? Anyway keep up the nice quality writing, it is rare to see a great blog like
    this one these days.

    Feel free to surf to my homepage :: golf Courses in Daytona beach

  • Tanpa Nama berkata...

    Hi there your web-site url: http://www.blogger.
    com/comment.g?blogID=1940095993355337914&postID=7784048523700942973 seems to be redirecting to
    a completely different website when I click the home-page link.
    You may want to have this checked.

    Here is my blog: furnace troubleshooting chart

  • Tanpa Nama berkata...

    Heya just came upon your blog via Bing after I typed in,
    "Blogger: Galeri PDRM" or something similar (can't quite remember exactly). Anyways, I'm glad I found it simply because
    your content is exactly what I'm looking for (writing a university paper) and I hope you don't
    mind if I collect some information from here and I will of course credit you as the source.
    Thank you very much.

    My site; wood furnace brands

  • Tanpa Nama berkata...

    Wonderful website you have here but I was wanting to know if
    you knew of any user discussion forums that cover the
    same topics discussed in this article? I'd really love to be a part of online community where I can get feedback from other knowledgeable people that share the same interest. If you have any suggestions, please let me know. Thanks!

    Also visit my web page - gas furnace evolution system plus

  • Tanpa Nama berkata...

    Howdy! I just noticed your web page: Blogger: Galeri PDRM when I was exploring digg.
    com. It looks as though someone appreciated your site so much they decided to bookmark it.

    I'll surely be coming back here more often.

    Also visit my web page :: furnace repair basic

  • Tanpa Nama berkata...

    Incredible! I'm really enjoying the layout of your site. Are you using a custom made theme or is this readily available to all users? If you really don't want to say the name of it
    out in the general public, please be sure to email me at: tiffinyfredericks@aol.
    com. I'd absolutely love to get my hands on this template! Appreciate it.

    My webpage ... virtual fashion designer games

  • Tanpa Nama berkata...

    Very good website you have here but I was wanting to know
    if you knew of any message boards that cover the same topics discussed here?

    I'd really like to be a part of online community where I can get suggestions from other knowledgeable people that share the same interest. If you have any recommendations, please let me know. Many thanks!

    My weblog womens activewear sets clearance

  • Tanpa Nama berkata...

    Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on
    the video to make your point. You clearly know what youre talking
    about, why throw away your intelligence on just posting videos
    to your site when you could be giving us something informative to read?



    Take a look at my homepage - aerobic shoes

  • Tanpa Nama berkata...

    Hey there! This is the fourth time visiting
    now and I really just wanted to say I truley enjoy looking at
    your blog website. I've decided to bookmark it at reddit.com with your title: Blogger: Galeri PDRM and your Domain name: http://www.blogger.com/comment.g?blogID=1940095993355337914&postID=7784048523700942973. I hope this is okay with you, I'm trying to give your fantastic blog a
    bit more publicity. Be back soon.

    Also visit my web page ... ladies plus size running clothes

  • Tanpa Nama berkata...

    Hi just came upon your website from Yahoo after I typed in,
    "Blogger: Galeri PDRM" or perhaps something similar (can't quite remember exactly). Anyways, I'm delighted I found it simply because your
    subject material is exactly what I'm searching for (writing a college paper) and I hope you don't mind if I collect some information from here
    and I will of course credit you as the reference.

    Thank you.

    Stop by my webpage: sports brackets for tournaments

  • Tanpa Nama berkata...

    Hi there! I am about to begin my own website and
    was wondering if you know where the best place to buy a blog url is?

    I am not even sure if that's what its called? (I'm new to this) I'm referring to "http://www.blogger.com/comment.g?blogID=1940095993355337914&postID=7784048523700942973". Exactly how do I go about obtaining one of these for the website I'm making?
    Thanks!

    Here is my site :: toshiba satellite

  • Tanpa Nama berkata...

    Searching reddit.com I noticed your website bookmarked as:
    Blogger: Galeri PDRM. I'm assuming you bookmarked it yourself and wanted to ask if social book-marking gets you a good deal of site visitors? I've been thinking about doing some bookmarking for a few of my
    sites but wasn't sure if it would generate any positive results. Thank you.

    My blog post :: toshiba pc health monitor for windows 8

  • Tanpa Nama berkata...

    Your blog seems to be having some compatibilty problems in
    my ie browser. The content seems to be running off the webpage pretty bad.
    If you would like you can contact me at: jens.
    underhill@web.de and I'll shoot you over a screen grab of the problem.

    Feel free to visit my blog: affordable heating and cooling

  • Tanpa Nama berkata...

    Good day! I know this is somewhat off topic but I was wondering which blog platform are you using for this
    website? I'm getting tired of Wordpress because I've had problems with hackers and I'm looking at options for another platform. I would be fantastic if you could point me in the direction of a good platform.

    Here is my web site: silicon chip june 2010 power supply

  • Tanpa Nama berkata...

    First of all I would like to say great blog! I had a quick
    question in which I'd like to ask if you don't mind.
    I was interested to know how you center yourself and clear
    your head prior to writing. I have had a hard
    time clearing my mind in getting my ideas out.
    I truly do take pleasure in writing however it just seems like the first 10
    to 15 minutes are usually wasted just trying to figure out how
    to begin. Any suggestions or hints? Cheers!

    Also visit my blog panasonic digital camera batteries

  • Tanpa Nama berkata...

    My spouse and I absolutely love your blog and find
    nearly all of your post's to be just what I'm looking for.
    Would you offer guest writers to write content to suit your
    needs? I wouldn't mind producing a post or elaborating on some of the subjects you write with regards to here. Again, awesome website!

    Also visit my web blog: transferjet wireless memory stick

  • Tanpa Nama berkata...

    Greetings! My partner and I often write guest articles or
    blog posts for other website owners to help gain publicity to our work, as well as provide
    good articles to site owners. It truly is a win win situation!
    If you happen to be interested feel free to contact me at: barbaracaruso@mailbolt.
    com so we can discuss further. Thanks!!

    my web-site ... mycandylove.com

  • Tanpa Nama berkata...

    Please let me know if you're looking for a article writer for your site. You have some really good articles and I think I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd love to write some articles for your blog in exchange for a link back to mine.

    Please blast me an email if interested. Thank
    you!

    my site; ferguson plumbing locations

  • Tanpa Nama berkata...

    Do you mind if I quote a couple of your posts as long as I provide
    credit and sources back to your site? My blog site is in the very same area of interest as yours and my users would truly benefit from a
    lot of the information you present here. Please let me know if this alright with
    you. Thanks!

    Also visit my weblog ... Commercial Led Lighting

  • Tanpa Nama berkata...

    Aw, this was an exceptionally nice post. Spending some time and actual effort to produce a great
    article… but what can I say… I procrastinate a
    whole lot and don't seem to get anything done.

    My web-site :: Las Vegas Golf Instruction

  • Tanpa Nama berkata...

    I have read so many articles or reviews concerning the blogger lovers however this article is genuinely a pleasant
    post, keep it up.

    Have a look at my blog: technorati.com

Catat Ulasan

Share

Followers

 

©Copyright 2011 Galeri PDRM | TNB