Dadah RM15.2 juta dalam kain - Kejayaan PDRM

Sabtu, 21 Ogos 2010 0 comments


Oleh AHMAD SYAKIR SAZILI
syakir.sazili@kosmo.com.my
ZUL HASNAN (dua dari kanan) menunjukkan sebahagian pil eramin 5 yang dirampas daripada sebuah gudang di Jalan Kuala Kangsar pada sidang akhbar di Ipoh semalam.

IPOH – Tembelang satu sindiket menyembunyikan 1,015,500 biji pil khayal jenis eramin 5 bernilai RM15.2 juta di dalam 58 gulungan kain terbongkar apabila polis menyerbu sebuah gudang di Jalan Kuala Kangsar di sini petang kelmarin.

Serbuan itu dilakukan hasil kejayaan polis menahan 17 ahli sindiket dadah antarabangsa di Ayer Hitam, Johor 12 Ogos lalu yang menyaksikan polis merampas sebanyak 824,500 biji pil yang sama bernilai RM12.37 juta disembunyikan di dalam patung peragaan pakaian.

Suspek berusia di antara 28 dan 74 tahun itu terdiri daripada sembilan warga tempatan, empat Taiwan, tiga Singapura dan seorang Indonesia.

Difahamkan, di gudang tersebut, sindiket berkenaan menyembunyikan sebanyak 600 papan pil tersebut di dalam setiap gulungan kain.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Bukit Aman, Datuk Zul Hasnan Najib Baharuddin berkata, rampasan tersebut merupakan yang terbesar melibatakn pil eramin 5 tahun ini di mana polis menjangkakan dapat menyekat pengedaran hampir 2 juta bahan khayal itu.

“Serbuan dilakukan selepas salah seorang daripada 17 suspek yang ditahan sebelum ini mengaku terlibat menyembunyikan dadah tersebut di situ sebaik kita menjalankan soal siasat terhadapnya,” katanya pada sidang akhbar di mes pegawai kanan polis di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.
Comments
0 Comments

0 comments:

Catat Ulasan

Share

Followers

 

©Copyright 2011 Galeri PDRM | TNB